Ga naar de inhoud

Quickstart

Beknopte handleiding Sesam Homebox

Hoe ontvang ik
een pakket?

Hoe werkt het delen
van Homeboxen?

Hoe werkt click &
collect in Homeboxen?

Account aanmaken

Ga naar MijnSesam en maak een account aan. Binnen enkele minuten ontvang je een email met een link om je aanmelding te bevestigen. Check zo nodig ook even je spambox.

Nu kan je inloggen en je box activeren (eigenaar) of je persoonlijke uitnodigingscode accepteren (gebruiker). Volg de stappen in dit proces. Daarna kun je direct gebruikmaken van de box.

Pakket aanmelden

Als je een pakket verwacht, dan geef je de track & tracecode uit het verzendbericht van de webshop of pakketdienst door aan de box. Ga naar MijnSesam, klik op ‘Pakket aanmelden’ en vul de bezorggegevens in.

! De pakketcode in een email bevat vaak een link naar een track & trace pagina van de bezorgdienst. Zorg dat je alleen de track & tracecode invult en niet de hele link ! Klik hier voor meer uitleg.

  • Bij privégebruik: je naam verschijnt na enige tijd op het display van de Homebox.
  • Bij groepsgebruik: er wordt een lege Homebox voor je gereserveerd en je naam verschijnt na enige tijd op het display. Zo ziet de bezorger ook direct in welke box je pakket moet worden afgeleverd.

 

Zodra het pakket is bezorgd, ontvang je een melding. Met je persoonlijke sleutelcode haal je het pakket uit de box. Deze QR-code vind je onder het sleutelsymbool in het navigatiemenu van MijnSesam.

Bezorger instrueren

Voor bezorgers is het soms even wennen, maar dat gaat snel. Want pakketboxen zijn ook veel handiger voor hen. Belt de bezorger toch nog aan? Leg dan even uit dat hij de Homebox moet gebruiken.

Daarnaast kan je bij veel webshops tijdens de check-out een opmerking invullen, bijvoorbeeld ‘bezorgen in de pakketbox’. Ook kan je bij sommige pakketdiensten je vaste bezorgvoorkeur opgeven. Bekijk de FAQ neerzettoestemming voor meer informatie.

Het beste is natuurlijk, wanneer je al je pakketten in de box laat bezorgen. Dan wordt het al gauw een routine.

Pakket afmelden (groepsgebruik)

Zolang jij pakketten verwacht of in de box hebt liggen, heb alleen jij toegang tot de box. Eventueel samen met gezinsleden (huisgenoten) die ook een pakket verwachten, maar nooit je buren. Zodra je een pakket ophaalt dat in de box is bezorgd, wordt dit automatisch afgemeld.

Als je een pakket op een andere wijze hebt ontvangen, meld dit dan even af in MijnSesam. Dan wordt de box weer vrijgegeven voor een volgende gebruiker.

Pakketbox delen

Gezinsleden kunnen het beste een eigen account aanmaken. Dan kunnen ze hun eigen pakketten beheren. Belangrijker nog, dan verschijnt hun naam in het scherm van de toegewezen Homebox. Zo ziet de bezorger direct waar hij het pakket moet afleveren.

  • Bij privégebruik: in het menu ‘Homeboxen’ kan je personen uitnodigen om ook gebruik te maken van je box, tot 5 personen in totaal. Klik op het rechter pijltje (>) om naar de detailpagina te gaan.
  • Bij groepsgebruik: je gezinsleden melden zich aan met de uitnodigingscode die je hebt ontvangen van de beheerder van de boxen. In totaal kunnen 5 personen uit een huishouden een box delen.

MijnSesam op je mobiel

Momenteel is alleen de Duitstalige versie beschikbaar in de App Store (iPhone) en Play Store (Android). Deze werkt nog niet in Nederland.

De webversie van MijnSesam werkt ook goed op je mobiel. Wanneer je MijnSesam bezoekt op je mobiel, krijg je (eenmalig) een pop-up om deze toe te voegen aan je beginscherm.  Dit kan je ook handmatig doen:

  • Android (Chrome browser): klik op de 3 puntjes rechtsboven, naast de adresbalk, en kies ‘Toevoegen aan startscherm”.
  • iOS (Safari browser): klik op de deelknop midden-onder en kies ‘Zet op beginscherm’.

Meer informatie

Wil je meer weten? Ga dan naar Support pagina’s op onze website. Daar vind je de antwoorden op veelgestelde vragen. Ook MijnSesam heeft een uitgebreide helpfunctie.