Sesam Homebox kan worden ingesteld voor verschillende soorten gebruik. Deze keuze is ook van invloed op de servicefee.
- Privé: particulieren die de Homebox samen met maximaal 4 huisgenoten (gezinsleden) willen gebruiken.
- Zakelijk – individueel: elke persoon gebruikt een aparte Sesam Homebox. Zolang er nog pakketten worden verwacht of aanwezig zijn in de Homebox, blijft deze bezet. Zodra alle pakketten zijn opgehaald er geen bezorgingen meer worden verwacht, kan de Sesam Homebox weer door een andere persoon worden gebruikt. Voorbeeld: pakketboxen voor medewerkers.
- Zakelijk – groepen: elke groep personen gebruikt samen een Sesam Homebox. Een groep kan bijvoorbeeld de bewoners van 1 appartement zijn. Zolang er nog pakketten worden verwacht of aanwezig zijn in de Homebox, blijft deze bezet. Zodra alle pakketten zijn opgehaald er geen bezorgingen meer worden verwacht, kan de Sesam Homebox weer door een andere groep worden gebruikt. Voorbeeld: pakketboxen voor huurders.
- Pick-up & retour: lever bestellingen in Sesam Homeboxen en laat ze afhalen, de zogeheten ‘click & collect service’. Retourneren is ook mogelijk. De Homebox wordt geopend met een eenmalige toegangscode die door de verzender naar de klant wordt gestuurd. Klanten hoeven zich hiervoor niet te registreren bij MijnSesam. Na het afhalen/terugbrengen kan de Homebox weer voor een volgende klant worden gebruikt. Voorbeeld: pakketboxen voor retail klanten.
- Pick-up & retour plus: de standaard pick-up & retour plus automatische verzending van de eenmalige toegangscode. Daarvoor moeten klanten wel beschikken over een MijnSesam account. Voorbeeld: pakketboxen voor zakelijke klanten.